tarbiyah tidak boleh tinggal

salam semua,

pagi tadi selepas mandi, saya terus on laptop saya, ada offline msg yg minta saya buzz dia
dia.. sahabat yang saya sayangi.. ade ape ye? saya tertanya-tanya..

kalo exam, awak buat usrah x?
mad'u saya x nak buat usrah waktu exam
lebih kurang mcm tu la ayat dia..

hmmm...
mencabar jugak soklan dia

usrah.. tarbiyah..
tarbiyah tidak buleh tinggal
benda2 ni mmg x buleh tinggal kerana tarbiyah adalah suatu process yg bak kate org putih 'ongoing process'

benda ni terjadi kepada saya
pernah selepas ib dulu
saya dah x ikut usrah
perangai saya jadi teruk
lagha sepanjang masa
astaghfirullah
benarlah anak adam ni anak biah (suasana)
tp diri sendiri juga kena kuat.. kekuatan ini harus diminta drpd Allah dan perlu dicari
bukan hanya meminta tanpa berusaha.. awas itu!
mencarinya di dalam usrah, ceramah2, daurah2 dan dll merupakan tarbiyah (pendidikan) yang pada pendapat saya harus dipegang oleh setiap insan

hmm
berbalik kepada persoalan sahabat saya tadi..
jikalau mad'u x mahu dtg usrah sbb exam,
mungkin kita buleh menghantar artikel2 yg berbentuk pengisian jiwa
sbb waktu exam, akal dah diisi dgn ilmu2 medic, engeneering dsb
ruhiyyah bagaimana?
bukankah manusia dibina daripada 3 unsur iaitu ruh, akal dan jasad? kan kan
ketiga2 pun memerlukan pengisian yg cukup

maka
jgn ditinggalkan jiwa2 itu
jiwa2 yang sedang bertarung dgn exam lagi lagilah memerlukan ruh yg mantap
moga tidak tersasar drpd tujuan asal penciptaanya
iaitu beribadah kepada Allah dan menjadi khalifah

sahabatku, semoga Allah meredhai usaha kita semua ye~ amin~
saya tahu dan faham perasaan awak
jalan ini jalan para nabi.. jalan yang dihujungnya ade syurga iA

selamat bermujahadah semua

0 comments: