tanah yg sama.. rasa berbeza..

assalamualaikum semua,



sekarang ni kat czech musim summer, kat malaysia pula musim buah. bestkan musim buah. teringat pada manggis. ana suka manggis. telefon mak hari tu, mak ana kata mmg musim buah sekarang. byknya kurniaan Allah kepada kita.
tadi ana baca quran, pastu ada ayat ni

Dan di bumi ini terdapat bagian-bagian yang berdampingan, dan kebun-kebun anggur, tanaman-tanaman dan pohon korma yang bercabang, disirami dengan air yang sama. Kami melebihkan sebagian tanam-tanaman itu atas sebagian yang lain tentang rasanya. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang berfikir. (QS. 13:4)

ayat ni mengingatkan ana tentang satu peristiwa.. tahun lepas..
pasal kebun (dusun) yang baru berusia setahun jagung.. poko2nya pun "baru belajar berbuah"
ni istilah mak ana la.. nak cakap yg kebun ni kebun baru.. hehe
kebun tu ada satu pintu pagar di depan
masuk saja kebun tu di sebelah kiri dan kanan ada pkok2 rambutan
dalam sikit ada durian, cempedak, petai, laici dan jering (kalau ana x silap la)

tahun lepas, mak ana kata, kebun (dusun) ni mcm terbahagi dua pulak..
pokok rambutan di sebelah kiri, milik pak cik ana berbuah masam
tapi di sebelah kanan, buahnya manis
bila mak ana cakap mcm tu, ana terus fikir sbb2 jadi mcm tu :

1. mayb baka yg berbeza
2. mayb pH tanah yg berbeza
3. mayb baja yg berbeza
4. mayb tanah kering

nah, hari ni Allah nak tunjuk kat ana yg semua ni adalah kekuasaan Allah
ya btul, kita buleh letak baja acid untuk buah jadi masam
btul... kita bulah tanam baka yg berbuah masam
tp, siapa yang mengizinkan rasa buah tersebut?
siapa yg menumbuhkan pokok2 tersebut?
hanyalah Allah
hanyalah Allah
hanyalah ALLAH

Allah terima kasih atas teguran terhadap diriku yg sering lupa akan kekuasaan Allah
yg suka mencari asbab lain selain kekuasaan Allah
ampunkan aku ya Rabb~
[walaupun perkara ni telah berlaku setahun yg lalu, Engkau masih sayangkan aku dgn memberiku tarbiyah seperti ini..]

5 comments:

SupeR HoLky-HOOD said...
Sunday, June 28, 2009

sedapnye nmpk buah dlm gmbr tu...
hoheho.. TQ Allah ats segala nikmatMU..
Alhamdulillah a'la kulli hal!~

zainabibrahim said...
Monday, June 29, 2009

rambutan..moktan..kuning nyer sedapp..merah pon sedap jugak..
:)
yer, alhamdulillah ngan setiap kurniaan..
:)

jundi said...
Tuesday, June 30, 2009

salam, holky.. alhamdulillah~

salam, zainab hehe.. zainab peminat rambutan~!

Nur Hamimmi said...
Saturday, July 11, 2009

salam...nanab..insyaAllah nanti kami bawak balik moktan...hehe!!!

Nur Hamimmi said...
Saturday, July 11, 2009
This comment has been removed by the author.